Rakentamisen lupahakemukset käsitellään jatkossa sähköisen asiointipalvelun kautta
Rakennusvalvonnassa siirrytään käsittelemään rakentamisen lupahakemuksia pelkästään sähköisen asiointipalvelun kautta. Rakennusvalvonta suosittelee lupahakemuksen jättämistä asiointipalvelun kautta. Sähköinen lupahakemus nopeuttaa lupaprosessia ja asiointipalvelun kautta on helppo viestiä rakennusviranomaisen kanssa. Hakemuksen pääpiirustukset on kuitenkin toistaiseksi toimitettava rakennusvalvontaan kahtena paperitulostesarjana.
Mikäli luvan haluaa jättää kokonaan paperihakemuksella, laskutetaan 2.3.2022 lähtien paperisen lupahakemuksen käsittelystä ja sähköiseen asiointipalveluun siirtämisestä lupamaksun lisäksi käsittelymaksu. Käsittelymaksu on rakennus- ja purkamisluvissa 60 e ja muissa luvissa 30 e. Käsittelymaksuun sisältyy alle 10 kappaleen A3/A4 kokoisten asiakirjojen skannaus ja tallennus sähköiseen asiointipalveluun. Tämän rajan ylittävistä asiakirjoista laskutetaan voimassa olevan kopio- ja skannaushinnaston mukaisesti.